Elfin tijdens de grote vlootschouw, het zilveren jubileum van King George V in 1935. | Elfin tijdens een rondvaart in het kader van Openmonumenten dag 2006 |
Bijzonderheden
Verplaatsing: 222 ton.
Afmetingen: Lengte 32 breedte 7.5, diepgang 2.40 meter.
Machines: 2 stuks compound machines 250 IPK
Snelheid: 9.5 knopen.
Bemanning 12.
Marine Reg. nummer T.25
Elfin tijdens een oefening op zee, nabij Portland, 1934. In de achtergrond is een onderzeeer zichtbaar en rechts een destroyer.
Pre-WWII verplaatsingen
Gearriveerd te Portland 12.1.1934 vertrokken 19.1.1934
Gearriveerd te Devonport 19.1.1934 vertrokken maart 1934
Gearriveerd te Portsmouth maart 1934 vertrokken 13.3.1934
Gearriveerd te Guernsey 13.3.1934 vertrokken 14.3.1934
Gearriveerd te Portland 14.3.1934 vertrokken 12.7.1935
Gearriveerd te Portsmouth 12.7.1935 vertrokken 15.5.1937
Gearriveerd te Yarmouth 15.5.1937 vertrokken 21.5.1937
Gearriveerd te Portland 21.5.1937 vertrokken 5.6.1937
Gearriveerd te Portsmouth 5.6.1937 vertrokken 29.6.1937
Gearriveerd te Portland 29.6.1937 vertrokken 10.12.1937
Gearriveerd te Portsmouth 10.12.1937 vertrokken 20.1.1938
Gearriveerd te Portland 20.1.1938 vertrokken 2.12.1938
Gearriveerd te Portsmouth 2.12.1938 vertrokken 17.1.1939
Gearriveerd te Portland 17.1.1939 vertrokken 12.6.1939
Gearriveerd te Torquay 12.6.1939 vertrokken 20.6.1939
Gearriveerd te Portland 20.6.39 ---
Wereld Oorlog II
In 1940 werd het 6e flottielje met ELFIN verplaatst naar het noorden, naar Blyth, waar op 20.8.1941 ELFIN werd omgedoopt in NETTLE en kreeg nummer T.94. Schipper F. Dale RNR kreeg het commando in 12.8.1941. Tussen maart en april 1942 werd NETTLE bewapend, een maatregel in verband met de oorlogstijd. NETTLE werd ingezet op de rivier Tyne, om onderzeeërs te escorteren wanneer zij de haven in en uit liepen. Onderzeeërs liepen namelijk nogal gevaar om per vergissing beschoten te worden door eigen vliegtuigen. De escortes diende dit te voor komen. Volgens de "Pink List" deed NETTLE van juli 1943 tot aan het einde van de oorlog dienst in Rothesay. Tijdens de oorlog heeft de bemanning ongetwijfeld vele spannende tijden door gemaakt. Enkele documenten getuigen nog van heldhaftig optreden van de bemanning. Zo ontplofte er in een onderzeeër die langzij NETTLE lag een stel accu's. Er ontstond een hevige brand en zware giftige rook ontwikkeling. Enkele mensen kwamen om en de munitie begon in het wilde weg te ontploffen. Met gevaar voor eigen leven sprongen een aantal bemanningsleden van de NETTLE in het rampschip en redde een persoon. Voor deze daad kregen ze een onderscheiding.
Na-oorlogs
In oktober 1945 staat de Elfin op de lijst van afgeschreven schepen. Maar het schip bleef in dienst, want in juni 1946 voer zij weer in Portland en diende ze het 7e onderzeeboot flottielje en in januari 1948 het 2e flottielje. In september 1952 vergezelt ze X craft (mini onderzeeërs) te Portland. In 1957 word ze in Portland te koop aangeboden Ze werd verkocht op 14 augustus 1957 aan de sloper Pounds te Portsmouth. Tijdens of vlak voor de verkoop, verscheen ze nog even in de film "The Key" met Sophia Loren, William Holden en Trevor Howard. De oude Elfin herleeft nog een keer. De film naar het boek van Jan de Hartog ging in première in 1958. De acteurs lopen in de film zelfs over haar brugdek. Hier zijn wat foto's uit deze film .
Een nieuw leven in Amsterdam
Snel nadat de film was gemaakt, is ze naar haar nieuwe eigenaar verhuisd. De Amsterdamse Droogdok Maatschappij (ADM) had haar gekocht van Pounds.
In 1958 werd ze verbouwd tot tanker cleaning vaartuig onder een nieuwe naam: Droogdok 18, later heette ze HOM 7 en TCA 1. In deze funktie was ze het laatste stoomschip in Nederland dat actief dienst heeft gedaan. In 1989 viel het doek voor het schip en werd het ketelboek ingeleverd. Vanaf die tijd stopte het werk aan boord van de eens zo trotse stomer. Afgeleefd had ze haar taken ruimschoots voltooid en wachtte haar een toekomst op de schroothoop...
Maar het leven van HMS ELFIN was nog niet voorbij! Kijk verder op deze website!
Dordt in Stoom 2014
De Elfin onder stoom, de machinekamer full-HD vol geluid !
DE GROTE SINTERKLAASFILM
"BENNIE STOUT"
Een film van Johan Nijenhuis www.benstoutdefilm.nl
GROOTSTE EN MEEST AUTHENTIEKE
ZEEWAARDIGE
NEDERLANDSE STOOMSCHIP IN NIEUWE SPEELFILM
Vanaf 5 oktober in heel Nederland in de bioscoop te zien.
Met het stoomschip HMS Elfin, arriveerden de enige echte Sinterklaas en tientallen Pieten op
12 maart vanuit Spanje in Enkhuizen. Daar brachten ze een bliksembezoek aan de opnames van de
familiefilm BENNIE STOUT (van Johan Nijenhuis).
............................... |
De HMS Elfin bij aankomst in de museumhaven van het Zuiderseemuseum in Enkhuizen
Ad Bossers – Tijdens zijn loopbaan bij de Technische Universiteit Eindhoven waren zijn werkzaamheden erop gericht verbondenheid te creëren, verbondenheid met collega's, met het vak en met de TU/e. |
Van Wormerveer naar ZaandamEen bijzondere vaartocht over de ZaanDoor: Ad Bossers
Op dinsdag 17 augustus 2010 half 8 s'avonds komt een bevlogen Cees Kingma voorvechter van het Industriële erfgoed van de Zaanstreek langs mijn strandhuisje in Castricum aan Zee en vraagt of ik zin heb de volgende dag mee te varen op het stoomschip 'De Elfin'. In 2005 was ik meegevaren van Zaandam naar Amsterdam tijdens de Sail 2005. Een geweldige indrukwekkende ervaring! Nu 5 jaar later een nieuwe kans mee te varen, om de Elfin een dag eerder dan de openingsdag van Sail 2010 te verhalen van Wormerveer naar Zaandam. Die kans laat ik niet voorbij gaan!
Aan boord word ik door een aantal vrijwilligers in blauwe overalls, met een mooi embleem van de Elfin op de borst, hartelijk begroet en voel me direct welkom aan boord. Iedereen is ijverig in de weer om het stoomschip gebruiksgereed te maken. Wat heet gebruiksgereed maken! Het blijkt dat men al enkele dagen bezig is om de ketels warm te stoken om voldoende stoomdruk op te bouwen om de tocht naar Amsterdam te kunnen maken.
Het kan heel druk worden aan de sluis en we moeten voor 3 uur de sluis door zijn. Gaat het wel lukken, een zekere spanning is voelbaar. Even kijken in de machinekamer beneden. Ongelooflijk wat een sfeer aan ronkende machines, glimmende koperen stangen en drukmeters en dan de geur van olie en vet om alles soepel draaiende te houden.
Ik heb zelf jarenlang allerlei activiteiten ontwikkeld op gebied van teamontwikkeling op de Technische Universiteit Eindhoven en weet hoe belangrijk het is dat verschillende rollen ingevuld moeten worden om een succesvol team te zijn. En hier blijkt dat het vanzelf gaat met vrijwilligers die met veel passie hun werk doen met hetzelfde doel voor ogen namelijk om de Elfin in de vaart te houden.
Ik ga maar weer naar boven ik loop meer in de weg dan dat ik iets kan betekenen. Toch is en blijft iedereen vriendelijk naar mij terwijl ze me helemaal niet kennen. Half 2 is het nog steeds spannend of alles op tijd klaar is voor vertrek. Op het dek heeft kok Martin de lunch klaar gemaakt en ieder kan zichzelf bedienen.
Cor zelfverzekerd achter het roer, toch wel een beetje nerveus, omdat het straks bij de sluis mogelijk een hectische toestand zal zijn. Onderweg vertelt Cees wie waar woont en wat voor ontwikkelingen de verschillende bedrijven doormaken en doorgemaakt hebben.
Tijden herleven hoe vroeger de schepen de zaden en specerijen op gingen halen in het Oosten en hier verwerkt werden.
We naderen de sluis, wat een gekrioel aan boten en bootjes, allemaal dringen voor de sluis, aanleggen elkaar helpen. Niet iedereen is even ervaren er gaat daarom ook wel wat mis. De onderhandelingen met sluiswachter hebben baat gehad want de Elfin krijgt voorrang om de Sluis in te gaan maar dat kost dan wel een fles jenever zoals eerder aangekondigd. Cor springt nog even van boord om de sluiswachter een schouderklop te geven. Een investering ook voor de volgende keer! Als haringen in de ton liggen we tegen elkaar in de sluis. Gezellig gekeuvel van boot naar boot. Na het openen van de sluis laat Cor iedereen voor, nu heeft hij de tijd en geen haast. Vol bewondering kijk ik hoe professioneel de Elfin weer uit de sluis gemanoeuvreerd wordt.
We naderen de aanligplaats waar vanaf morgen de tocht begint. Daar liggen al verschillende boten en de bemanning van die boten begroeten ons enthousiast en helpen ons om de boot goed af te meren. Het is een soort verbroedering waar met veel humor men elkaar begroet en weer ervaringen en verhalen gaat delen. Een klus geklaard we hebben het verdiend! De borrel kan geschonken worden.
Wij moeten gaan, na een hartelijk afscheid. Cees en ik lopen te voet terug naar het Zuideinde in Wormerveer, want daar staat de auto nog. Onderweg, in de prachtig gerestaureerd Verkade fabriek in Zaandam, hebben we onze tocht geëvalueerd bij een paar potten bier. Het was een bijzondere enerverende tocht over de Zaan. Over 5 jaar graag weer maar wat mij betreft eerder!! Dit artikel is met toestemming overgenomen van zaans-industrieel-erfgoed.nl |
Nieuwe historische fotos van de Elfin ontdekt.
HMS NETTLE (ex ELFIN) in Portland 1953