Geschiedenis van de Scheelenkuhlen
De
Scheelenkuhlen (20.09296) werd in 1927 gebouwd in opdracht van het
Wasser- und Schiffahtsamt te Cuxhaven bij Johann Oelkers te Neuhof/Hamburg.
Deze boot heeft tot 1975 bij de eerste eigenaar dienst gedaan op het
riviervak Brunsbuttel_cuxhaven inclusief de Elbemonding.Duitse Bocht.
Haar werkzaamheden waren:
vuurschepen met drinkwater bevoorraden
ijsbreken
bergingsvaartuig
slepen van baggerbakken
assistentie bij verkeersregelingen voor zeeschepen
Na 47 jaar trouwe dienst werd ze in 1974 opgelegd, waarna ze in het
voorjaar van 1976 werd verkocht aan de Handelsonderneming A.C. Slooten
te Wormer.
De heer P. Visser kocht de boot in november 1976 en bracht haar na een
jarenlange, tot in de tachtiger jaren durende restauratie weer in de
vaart.
Vlak voor zijn overlijden schonk de heer P. Visser de boot aan de
Stichting tot Behoud van het Stoomschip te Koog aan de Zaan.
Specificaties:
Afmeting 21,4 x 5,61 x 1,80 meter
Compound stoommachine in 1927 gebouwd door Christiansen und Meyer te
Harburg/Elbe.
220 ipk bij maximaal 220 omwentelingen per minuut.
Twee vuurs Schotse ketel, kolengestookt geconstrueerd door Christansen
und Meyer te Harburg?Elbe in 1927.
Werkdruk 10 atmosfeer
Verwarmd oppervlak 60 m2
De stoomsleper, Scheelenkuhlen groet de HMS Elfin.
De Scheelenkuhlen tijdens de proefvaart in 1927.